Czy lektura może być ciekawa i jednocześnie bliska dzieciom?
A omawianie jej formą zabawy, czyli naturalnemu sposobowi
w jaki dziecko poznaje świat i się go uczy?
Tak! A nauczanie zdalne nie jest tutaj przeszkodą,
o czym przekonali się uczniowie z klasy 2a.
"Pippi Pończoszanka" jest książką, którą stworzyła Astrid Lindgren,
ale samą postać dziewczynki wymyśliła córka autorki,
czego mogliśmy się dowiedzieć z biografi Astrid.
Zwiedziliśmy wirtualnie mieszkanie Astrid Lindgren w Szwecji,
a następnie bawiliśmy się w ulubione zabawy Pippi:
chodziliśmy po cukrze, próbowaliśmy grać na grzebieniu,
przeszliśmy się w nietypowy sposób i wymyślaliśmy
zwariowane historie o ludziach z innych krajów.
Dzieci przedstawiały rozdziały w formie mapy myśli,
czyli rysunków, a także spróbowały odpowiedzieć pisemnie na pytanie:
" Czy chciałbyś/chciałabyś mieć takie życie jak Pippi?"
Na koniec zajęć uczniowie tworzyli książeczki harmonijkowe w formie kolażu,
czyli Leporello.
A w miniony piątek, czyli 23 kwietnia, 2a świętowała Dzień Książki.
Każdy przygotował 8 książek z zasobów biblioteczki domowej,
a następnie wybrał tę, której kolor okładki odzwierciedlał nastrój,
w którym każdy był tego dnia. Następnie była dyskusja na temat tego,
czy okładka książki jest ważna.
Każdy stworzył wymyśloną przez siebie okładkę do wybranej książki
oraz mógł nadać jej inny tytuł.
Bawiliśmy się w zabawy słowne, jak odszukanie różnych wyrazów
w jednym czy przeczytanie tytułu książki wspak,
połączenie książek w pary i stworzenie z dwóch tytułów jednego.
Była również gimnastyka z książkami.
Zabawy zostały zaczerpnięte z książki "777 pomysłów na zabawy z książką" Małgorzaty Swędrowskiej.
Zajęcia miały ukazać dzieciom, że czytanie
może być ciekawym zadaniem do wykonania,
przygodą,fascynacją i radością.
/p. Aleksandra Leyk/